لینوکس، عشق، برنامه نویسی

لینوکس، عشق، برنامه نویسی

در این وبلاگ مطالبی درباره سیستم عامل لینوکس و همچنین درمورد برنامه نویسی و کامپیوتر مینویسم.

 

در این مقاله می خوام روشی به شما معرفی کنم که نرم افزارها رو تنها با یک کلیک و بدون نیاز به نصب، روی هر توزیعی اجرا کنید.

حتما بعضی از نرم افزارهای ویندوزی را دیده اید که داخل یک فایل rar قرار دارند و شما با extract کردن آن فایل rar و بدون نیاز به نصب نرم افزار، آن را اجرا کرده و استفاده میکنید. اگر ارزوی همچین چیزی در لینوکس رو داشتید، باید بگم که اروزی شما به نحو بهتری توسط سایت appimage.org براورده شده. شعار این سایت اینه:

 

یک نرم افزار = یک فایل


روشی که این سایت ابداع کرده خیلی راحت و کاربردی هست. شما برای استفاده از یک نرم افزار، تنها کافیه که فایل appimage آن را دانلود کرده و روی هر توزیعی تنها با یک کلیک اجرا کنید. به همین سادگی :) 

در واقع، کاری که این سایت انجام داده به این صورت هست که تمام فایل ها و لایبرری هایی که یک برنامه برای اجرا شدن نیاز داره  رو بصورت یکجا درون یک فایل appimage قرار داده، به همین خاطر برنامه هایی که بصورت appimage دراومدن، برای اجرا شدن به هیج فایلی در سیستم عامل نیاز ندارن و به همین جهت قابل حمل هستن و شما میتونید اونهارو تقریبا روی تمام توزیع های لینوکسی اجرا کنید. 

 

مزایای استفاده از appimage:

1- برنامه هایی که بصورت appimage در اومدن نیاز به نصب ندارند

2- برنامه ها برای اجرا شدن به دسترسی روت نیاز ندارن

3- اجرای برنامه ها هیچ فایل یا تنظیماتی رو در سیستم شما تغییر نمیده

4- برنامه برای اجرا شدن نیاز به هیچ فایلی در سیستم عامل نداره

5- یک بار برنامه را دانلود کنید و روی همه ی توزیع های لینوکسی استفاده کنید

6- برنامه ها قابل حمل هستن، میتوانید آنها را کپی کرده و به دوستان خود بدهید تا انها هم تنها با یک کلیک از ان استفاده کنند

7- اگر توسعه دهنده هستید، به راحتی میتوانید برنامه هایی که نوشته اید را به فرمت appimage در اورده و به کاربران بدهید.

 

تقریبا اکثر برنامه های مهم لینوکسی از جمله gimp، firefox، freeCAD، و خیلی از برنامه های دیگه بصورت appimage دراومدن. برای دانلود برنامه مورد نظر خودتون میتونید به ادرس https://bintray.com/probono/AppImages رفته و لیست برنامه هارو مشاهده کنید.( متاسفانه این سایت ایران رو تحریم کرده و بنابراین حتما باید با ...شکن وارد سایت بشید).

بعد از اینکه به وبسایت بالا رفته و لیست رو مشاهده کردید، برای دانلود برنامه های مورد نظر کافیه روی لینکی که در عکس زیر مشخص کردم کلیک کنید و برنامه مورد نظر خود را دانلود کنید.  

  

  

و سپس فایل appimage برنامه مورد نظر خودتون رو دانلود کنید. دقت کنید که حتما فایلی که پسوندش appimage هست رو دانلود کنید.( مانند عکس زیر که من فایل فایرفاکس رو دانلود میکنم).

   

  

نکته ی پایانی اینکه، بعد از اینکه فایل appimage رو دانلود کردید، باید قابلیت اجرا بهش بدید، برای اینکار کافیه روی فایل کلیک راست کرده و گزینه ی allow execute رو تیک بزنید ( و یا از طریق ترمینال اینکار رو انجام بدید).

   

امیدوارم این مطلب به دردتون خورده باشه. موفق باشید

بازنشر این مطلب فقط با ذکر ادرس این وبلاگ مجاز است

نظرات (۳)

سلام/ ممنونم/ برای حذفشون هم کافیه اون فایل رو از سیستم حذف کنیم؟ درسته؟
پاسخ:
سلام، خاهش میکنم. بله فقط کافیه اون فایل رو حذف کنید
ممنون خیلی مفید بود
پاسخ:
خاهش میکنم
سلام تغییرات اعمال شده توسط کاربر باقی میمونه یا نه ؟
پاسخ:
سلام بله باقی میمونه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی