لینوکس، عشق، برنامه نویسی

لینوکس، عشق، برنامه نویسی

در این وبلاگ مطالبی درباره سیستم عامل لینوکس و همچنین درمورد برنامه نویسی و کامپیوتر مینویسم.

شنبه, ۳۰ بهمن ۱۴۰۰، ۱۲:۵۰ ق.ظ

 

فصل پنجم: مفهوم کامپایل و اجرا در جاوا

 

در این فصل، خیلی کوتاه و مختصر به مفهوم کامپایل و اجرای برنامه های جاوا می پردازیم.

 

همانطور که در فصل های قبلی اشاره کردم،  زبان برنامه نویسی جاوا، هم یک زبان compiled language هست و هم یک زبان interpreted language. به عبارت دیگر، زبان برنامه نویسی جاوا هم دارای کامپایلر هست و هم دارای مفسر(یا interpreter)، درست بر خلاف زبان های دیگر که یا فقط کامپایلر دارند (مانند C ) و یا مفسر دارند (مانند پایتون).

 

در واقع وقتی به زبان جاوا برنامه نویسی می کنیم، ابتدا سورس کدهای ما ( ینی فایل های java. )،  توسط کامپایلر به بایت کد تبدیل می شوند (یعنی به فایل های class. )

و سپس interpreter یا مفسر جاوا میاد و فایل های class. رو اجرا می کنه و پروژه ی ما اجرا میشه.

 

زمانی که شما از IDEها (مثل eclipse ) استفاده می کنید، نه کامپایلر رو می بینید و نه مفسر رو. در واقع اکلیپس در پشت پرده از کامپایلر جاوا استفاده کرده و سورس کد را کامپایل، و سپس فایل های class. تولید شده را با استفاده از مفسر جاوا اجرا می کند.

 

تمام مطالبی که در این پنج فصل خواندیم، برای این بود که بتوانیم همه ی این کار ها را بصورت دستی و بدون نیاز به eclipse انجام بدیم.

برای این منظور نیاز هست که بتوانیم ابزار javac (کامپایلر جاوا)  و ابزار java (مفسر جاوا)  را  در شل اجرا کنیم و با فلگ های انها به خوبی اشنا باشیم.

 

در فصل بعد میریم سراغ javacwink

 

بازگشت به فهرست اصلی

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی