لینوکس، عشق، برنامه نویسی

لینوکس، عشق، برنامه نویسی

در این وبلاگ مطالبی درباره سیستم عامل لینوکس و همچنین درمورد برنامه نویسی و کامپیوتر مینویسم.

شنبه, ۳۰ بهمن ۱۴۰۰، ۱۲:۳۴ ق.ظ

 

فصل چهارم

مفهوم current working directory

 

در این فصل، به مفهوم current working direcctory (من بهش میگم آدرس فعلیcheeky) در شل لینوکس و همچنین شل ویندوز (command prompt) می پردازیم. دانستن این مساله به کامپایل سورس های جاوا کمک میکنه

 

خیلی خلاصه بخوام بگم، current working directory، به ادرسی گفته می شود که شل ما در حال حاضر در آن قرار دارد. در دنیای لینوکس، عموما توزیع های لینوکسی از شل bash استفاده می کنند و برای دیدن آدرس فعلی، از دستور pwd استفاده می کنیم.

 

ترمینال رو باز میکنم و دستور pwd رو می زنم و خروجی پایین رو به من نشون میده.

 
[linuxgeek@linux-hp ~]$ pwd
/home/linuxgeek
 

این خروجی نشون میده که شل بش در حال حاضر در آدرس home/linuxgeek/ قرار داره. یعنی current working directory ما این هست home/linuxgeek/

 

حالا فرض کنید من توی هوم، یک پوشه دارم به نام video

 

حالا با دستور cd video وارد دایرکتوری ویدیو میشم.  حالا دوباره دستور pwd رو میزنم و خروجی زیر رو نشون میده:

 

  
[linuxgeek@linux-hp video]$ pwd
/home/linuxgeek/video
 

همونطور که می بینید، آدرس دایرکتوری فعلی من شد این home/linuxgeek/video/

 

حالا این مساله چه ربطی به جاوا داره؟
زمانی که ما بخوایم پروژه ای رو بصورت دستی کامپایل کنیم، باید کامپایلر جاوا رو از طریق شل اجرا کنیم و کامپایلر جاوا، مقدار بعضی فلگ هاش رو برابر با current working directory قرار میده. بنابراین مهمه که بدونیم بدونیم ادرس فعلی ما در شل چی هست و از کدام آدرس داریم کامپایلر رو اجرا میکنیم. در فصل های بعدی بیشتر توضیح میدم.

 

بازگشت به فهرست اصلی

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی