لینوکس، عشق، برنامه نویسی

لینوکس، عشق، برنامه نویسی

در این وبلاگ مطالبی درباره سیستم عامل لینوکس و همچنین درمورد برنامه نویسی و کامپیوتر مینویسم.

دوشنبه, ۱ مهر ۱۳۹۸، ۰۱:۱۴ ب.ظ

به نام خدا

 

در این پست میخوام از یه تجربه ی تلخ در استفاده از لینوکس بگم :)

 

قطعا برای شما هم پیش اومده که مجبور بشید لینوکس خودتون رو کلا فرمت کنید و از نو دوباره نصب کنید :) امروز این داستان برای من پیش اومد.

 

قضیه از این قرار بود که من دیروز دانلود منیجر پرسپولیس رو خواستم روی مانجاروم نصب کنم و موفق هم شدم.

رفتم توی سایتش اونجا توضیح داده بود که برای نصب اون روی توزیع آرچ و توزیع های مبتنی بر آرچ، باید AUR استفاده کرد و از اونجا نصبش کرد.

 

برای توزیع ارچ و توزیع های مبتنی بر اون، اصطلاحا AUR Helper های مختلفی ساخته شده، یکی از اون ها yay هست و منم اونو روی مانجارو نصب کردم و از طریق اون،  دانلود منیجر پرسپولیس رو نصب کردم.

 

ولی در فرایند نصب نمیدونم یه ارروری داد و منم یه پکیج رو اپدیت کردم. بعد اینکه سیستم رو ریستارت کردم دیدم ای داد بی داد، صفحه گرافیکی برای وارد کردن پسورد نمیاد و نمیتونم وارد مانجارو بشم، ولی با زدن دکمه ی ctrl+alt +f2 میتونستم وارد شل بشم و از اونجا پکیج هارو نصب یا حذف کنم.

اررور مربوط به پکیج nettle میشد ولی هر کاری کردم نتونستم سیستم رو درست کم. اخر سر هم زدم کل سیستم رو فرمت کردم و از نو نصب کردم :))

 

 

هدفم از نوشتن این پست این بود که بهتون بگم که در مسیر کار با توزیع های لینوکسی و  مشکلات اینچنینی، به هیچ وجه دلسرد و ناامید نشید. در همین مشکلی که برای من پیش اومد کلی مطلب جدید درباره لینوکس و دستوراتش یاد گرفتم. یک کاربر لینوکس در مواجهه بامشکلات هست که یادگیریش بیشتر میشه.

 

 

نظرات (۲)

سلام. توزیع لینوکسی اگر چندین برنامه خاصی نصب کرده باشین که ‌پکیج های خاصی داشته باشه و نصبش هم خیلی طولانی و . باشه.. اینکه توزیع پایداری چند ساله نداشته باشه و مجبور باشین که دوباره همه برنامه ها در آپگرید جدید نصب کنین کاری عذاب آور هست چه بسا با گذشت زمان بیشتر مسیرها و .. فراموش کرده باشین که روند نصب طولانی تر هم میکنه و به نظرم همیشه فایل ورد مراحل نصبی و .. تون داشته باشین که نکته مهمی هست چون ذهن فراموش میکنه و همیشه همه چی یادتون نخواهد بود!!

همچنین همیشه با سیسیتم لینوکسی باید از داده های مهم و .. در هارد اکسترنال کپی داشته باشین و آماده اینکه شاید با نصب نرم افزارهای جدید یا هر اتفاق جدیدی که باعث شد دیگه نتونین ریکاوری کنین و .. آماده نصب دوباره باشین. البته که حتی در ویندوز هم برای خودم به شخصه چند بار این اتفاق افتاده که ویندوز بالا نیاد ولی به دلیل اینکه درایو نصبی اطلاعات مهم نمیزارم همیشه خیالم تخت هست که اتفاقی هم بیفته در حد ۲۰ مین دوباره نصب میکنم.

پاسخ:
حرف شما کاملا درسته و باید همیشه یه بک آپ  از اطلاعات مهم داشت.

نکته ی مهمتر اینه که تا حد امکان سعی بشه برنامه ها رو یا از دستور snap نصب کرد، یا از مخازن خود توزیع ها نصب بشه و برنامه های متفرقه از توسعه دهندگان متفرقه نصب نشه
کاری که من کردم دقیقا همین بود، از یه جای متفرقه نصب کردم و این بلا سرم اومد
من ۴ ساله مانجارو دارم و هیچ وقت به مشکل نخورده بودم چون اکثرا فقط از مخازن خودش برنامه نصب میکنم :)

سلام

سعی کردی پکیج های بلااستفاده رو حذف کنی. من خودم داخل اوبونتو سرور mysql نصب کردم خراب نصب شده بود کلن دیگه نمیشد کاری کرد حتی پکیج رو حذفم نمیشد کرد. با کد زیر استفاده کردم حذفش کرد و مشکلم درست شد

sudo apt autoremove --purge

حالا این مال توزیع های دبیان بیس بود. برای مانجارو رو نمیدونم باید چی وارد کرد

پاسخ:
سلام 
کلا همه کار کردم :) اخرش نشد که نشد منم زدم کل سیستم رو فرمت کردم دوباره نصب کردم :))  گاهی وقتا پیش میاد این چیزا، طبیعیه :)

یه بدی که توزیع های rolling release مثل ارچ و مانجارو دارن اینه که اگه یه پکیجی بخای نصب کنی و اون پکیج نیاز به یک پکیج دیگه روی سیستمت داشته باشه ( ولی ورژن جدیدترش)، میاد کل سیستم رو اپدیت میکنه :) یهو میبینی مثلا میخای یه نرم افزار ۵۰ مگی نصب کنی، باید ۲ اول گیگ آپدیت داشت کنی بعدش اون نرم افزار رو نصب کنی :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی